Участь Збройних Сил України у міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки
На цей час, 346 військовослужбовців Збройних Сил України виконують завдання в 8 міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки у 6 країнах світу та районі Аб’єй, а саме:
1. Місія ООН зі стабілізації у Демократичній Республіці Конго
Підстави:
Закон України від 19.09.2013 № 582-VII;
Указ Президента України від 17.09.2013 № 515/2013;
Указ Президента України від 20.06.2000 № 806/2000;
Постанова Кабінету Міністрів України від 23.05.2012 № 406;
Меморандум про взаєморозуміння між Україною та Організацією Об’єднаних Націй щодо надання ресурсів до складу Місії ООН зі стабілізації у Демократичній Республіці Конго;
Листи про допомогу щодо надання довготривалих авіаційних та авіатранспортних послуг державними повітряними суднами.
18 окремий вертолітний загін виконує завдання у складі Місії ООН зі стабілізації у Демократичній Республіці Конго.
Склад підрозділу:
Штатна чисельність контингенту — 250 осіб.
Основне озброєння:
бойові вертольоти Мі-24 — 4 одиниці;
транспортні вертольоти Мі-8МТ — 4 одиниці.
Завдання національного контингенту:
ведення повітряної розвідки та спостереження;
проведення заходів стримування та, за необхідності, вогневої підтримки наземних сил ООН;
забезпечення дій військ Місії, у тому числі пошуково-рятувальних операцій.
Завдання відповідають мандату місії та правилам застосування зброї.
У складі Місії ООН зі стабілізації у Демократичній Республіці Конго також проходять службу 12 військовослужбовців національного персоналу.
Завдання національного персоналу:
здійснення заходів з контролю виконання Угоди про припинення вогню;
збір та перевірка інформації про збройні сили сторін конфлікту;
патрулювання зони відповідальності, збір та аналіз інформації;
моніторинг процесу роззброєння, демобілізації та реінтеграції усіх озброєних угруповань;
контроль за дотриманням прав людини;
сприяння у наданні гуманітарної допомоги;
забезпечення постійного зв’язку та підтримки контактів, координації з місцевими органами влади, агенціями ООН, Збройними Силами ДРК, Національною поліцією ДРК та неурядовими організаціями;
виконання інших завдань відповідно до займаних посад.
Загальні відомості щодо Місії ООН зі стабілізації у Демократичній Республіці Конго
Місія ООН у ДРК заснована відповідно до Резолюції Ради Безпеки ООН від 30.11.1999 № 1279 (1999) після підписання у липні 1999 року ДРК та 5 країнами регіону Лусакської Угоди про припинення вогню.
Відповідно до Резолюції Ради Безпеки ООН від 28.05.2010 № 1925 з 01.07.2010 Місія отримала нову назву: Місія Організації Об’єднаних Націй зі стабілізації у Демократичній Республіці Конго.
Термін дії мандата Місії — 6 місяців.
Основні завдання Місії:
контроль за виконанням Угоди про припинення вогню та розслідування порушень домовленостей про припинення вогню;
встановлення та підтримання постійного зв’язку зі штабами сторін конфлікту;
збір та перевірка інформації про збройні сили сторін;
проведення роззброєння, демобілізації усіх озброєних угруповань;
сприяння в наданні гуманітарної допомоги та нагляду за станом справ
з питань прав людини.
2. Багатонаціональні сили КФОР у Косово
Підстави:
Закон України від 16.07.1999 № 1006-14;
Указ Президента України від 14.07.1999 № 852/99;
Постанова Кабінету Міністрів України від 30.08.1999 № 1605;
Постанова Кабінету Міністрів України від 30.03.2006 № 401;
Угоди між Україною та НАТО щодо участі українського контингенту у КФОР та фінансових аспектів такої участі від 20.09.1999.
Штатна чисельність національного контингенту — 40 осіб.
Основне озброєння:
спеціальна техніка (родів військ і служб) — 12 одиниць.
Завдання національного контингенту:
забезпечення безпечного та безперешкодного пересування військ КФОР шляхом виконання завдань з ліквідації штучних перешкод на маршрутах висування, розчищення доріг від завалів і руйнувань із залученням важкої інженерної техніки;
розвідка, розмінування та знешкодження вибухонебезпечних предметів, у тому числі саморобних вибухових пристроїв;
організація та проведення заходів мінної безпеки в інтересах сил КФОР.
Національний контингент виконує завдання у складі багатонаціональної бойової групи «Схід» (провідна країна — США).
Загальні відомості щодо багатонаціональних сил КФОР
Основними структурними підрозділами багатонаціональних сил КФОР є 2 багатонаціональні бойові групи, багатонаціональний спецпідрозділ, маневрений батальйон тактичного резерву та чотири об’єднані регіональні відділення.
Основні завдання сил:
створення безпечного середовища;
забезпечення безпеки кордонів;
запобігання транскордонної контрабанди зброєю;
забезпечення громадського порядку та недопущення збройних зіткнень між етнічними групами Косово;
патрулювання анклавів компактного проживання національних меншин;
надання допомоги у становленні Сил Безпеки Косово.
3. Місія ООН у Косово
Підстави:
Постанова Верховної Ради України від 19.11.1993 № 3626-ХІІ.
У складі Місії ООН у Косово проходять службу 2 офіцери національного персоналу.
Завдання національного персоналу:
планування та контроль діяльності військового компоненту Місії;
координація зусиль КФОР, EULEX та інших організацій;
збір та аналіз інформації;
спостереження за підтриманням законності;
контроль за дотриманням прав людини;
сприяння у наданні гуманітарної допомоги;
підтримка діяльності засобів масової інформації;
виконання інших завдань відповідно до займаних посад.
Загальні відомості щодо Місії ООН у Косово
Місія ООН у Косово заснована відповідно до Резолюції Ради Безпеки ООН від 10.06.99 № 1244 (1999) для створення тимчасової цивільної адміністрації на чолі з ООН, під керівництвом якої населення Косово могло б поступово почати користуватися існуючою автономією.
Термін дії мандата Місії — 1 рік. Рішення Ради Безпеки ООН щодо продовження мандату Місії приймаються на щорічній основі.
З 2006 року триває скорочення Місії та передача повноважень Силам законності, правопорядку та жандармерії ЄС у Косово (EULEX), в рамках якого з грудня 2008 року по липень 2009 року проведено кардинальне реформування Місії ООН у Косово і суттєве скорочення персоналу Місії.
Основні завдання Місії:
спостереження за дотриманням прав людини, підтримання законності;
сприяння у становленні інститутів безпеки та організації виборчих процесів;
координація зусиль КФОР, EULEX та інших організацій;
підтримка діяльності засобів масової інформації;
координація питань демократизації суспільства.
4. Місія ООН у Південному Судані
Підстави:
Указ Президента України від 13.07.2012 № 446/2012.
У складі Місії ООН у Республіці Південний Судан виконують завдання 4 військовослужбовці національного персоналу.
Завдання національного персоналу:
спостереження за дотриманням сторонами конфлікту Угоди про припинення вогню;
патрулювання зони відповідальності, збір та аналіз інформації;
моніторинг процесу роззброєння, демобілізації, реінтеграції та репатріації усіх учасників збройних формувань;
контроль за дотриманням прав людини;
сприяння у наданні гуманітарної допомоги;
забезпечення постійного зв’язку з місцевими органами влади, агенціями ООН та неурядовими організаціями;
виконання інших завдань відповідно до займаних посад.
Загальні відомості щодо Місії ООН у Південному Судані
Місія ООН у Республіці Південний Судан заснована відповідно до Резолюції Ради Безпеки ООН від 8 липня 2011 року № 1996 (2011).
Термін дії мандата Місії — 8 місяців. Рішення Ради Безпеки ООН щодо продовження мандату Місії приймаються кожні 8 місяців.
Основні завдання Місії:
зміцнення миру, безпеки та стабільності в країні;
допомога у створенні умов для впровадження демократичного управління країною та налагодження відносин з сусідніми країнами.
5. Тимчасові сили ООН із забезпечення безпеки в Аб’єй
Підстави:
Указ Президента України від 13.07.2012 № 446/2012.
У складі Тимчасових сил ООН із забезпечення безпеки в Аб’єй проходять службу 6 військовослужбовців національного персоналу.
Завдання національного персоналу:
контроль за дотриманням Угоди між урядом Південного Судану та Народно-визвольним рухом Судану щодо тимчасових процедур по відношенню до управління та забезпечення безпеки в районі;
патрулювання зони відповідальності, збір та аналіз інформації;
здійснення контролю за пересуванням військ (сил) та населення;
моніторинг процесу роззброєння, демобілізації, реінтеграції та репатріації усіх учасників збройних формувань;
контроль за дотриманням прав людини;
сприяння у наданні гуманітарної допомоги;
забезпечення постійного зв’язку з місцевими органами влади, агенціями ООН та неурядовими організаціями;
виконання інших завдань відповідно до займаних посад.
Загальні відомості щодо Тимчасових сил ООН із забезпечення безпеки в Аб’єй
Тимчасові сили ООН із забезпечення безпеки в Аб’єй засновані відповідно до Резолюції Ради Безпеки ООН від 27 червня 2011 року № 1990 (2011).
Термін дії мандата Місії — 6 місяців. Рішення Ради Безпеки ООН щодо продовження мандату Місії приймаються кожні 6 місяців.
Основні завдання сил:
захист цивільного населення та працівників гуманітарних організацій в районі;
контроль за дотриманням Угоди між урядом Південного Судану та Народно-визвольним рухом Судану щодо тимчасових процедур по відношенню до управління та забезпечення безпеки в районі;
здійснення контролю за пересуванням військ (сил) та населення.
6. Сили ООН з підтримання миру на Кіпрі
Підстави:
Указ Президента України від 01.02.2012 № 48/2012.
У складі Сил ООН з підтримання миру на Кіпрі проходить службу
1 військовослужбовець національного персоналу.
Завдання національного персоналу:
спостереження за розвитком безпекової ситуації в буферній зоні;
збір та аналіз інформації;
контроль за дотриманням прав людини;
сприяння у наданні гуманітарної допомоги;
виконання інших завдань відповідно до займаних посад.
Загальні відомості щодо Сил ООН з підтримання миру на Кіпрі
Сили ООН з підтримання миру на Кіпрі засновані відповідно до Резолюції Ради Безпеки ООН від 4 березня 1964 року № 186 (1964).
Термін дії мандата Місії — 6 місяців. Рішення Ради Безпеки ООН щодо продовження мандату Місії приймаються кожні 6 місяців.
Основні завдання сил:
надання сприяння нормальній діяльності цивільного населення у буферній зоні;
надання гуманітарної допомоги;
спостереження за лініями припинення вогню;
підтримання буферної зони;
надання підтримки Місії доброї волі Генерального секретаря ООН.
7. Тренувально-дорадча місія НАТО «Рішуча підтримка» в Ісламській Республіці Афганістан
Підстави:
Указ Президента України від 30.03.2015 № 185/2015;
Угода (у формі обміну листами) між Україною та НАТО «Щодо участі України у діяльності місії НАТО в Афганістані „Рішуча підтримка“ та відповідних фінансових зобов’язань»;
адміністративні домовленості між Міністерством оборони України та Штабом Верховного Головнокомандувача Об’єднаних Збройних Сил НАТО в Європі щодо участі України у складі Місії НАТО «Рішуча підтримка» в Ісламській Республіці Афганістан;
Технічна угода між Міністерством оборони України та Міністерством оборони Італійської Республіки про надання тилового забезпечення українському персоналу у складі італійського контингенту, що діє в рамках Місії НАТО в Ісламській Республіці Афганістан «Рішуча підтримка» (із змінами і доповненнями, внесеними Протоколом між Міністерством оборони України та Міністерством оборони Італійської Республіки від 23.04.2015);
Технічна угода між Міністерством оборони України та Міністерством охорони краю Литовської Республіки щодо направлення миротворчого персоналу України для виконання завдань у складі литовської контингенту, що діє в рамках Міжнародних сил сприяння безпеці в Ісламській Республіці Афганістан із змінами внесеними відповідно до Угоди (у формі обміну листами) між Міністерством оборони України та Міністерством охорони краю Литовської Республіки про надання тилового забезпечення українському національному персоналу, що діє в рамках Місії НАТО «Рішуча підтримка» в Ісламській Республіці Афганістан.
21 військовослужбовець Збройних Сил України виконує завдання у складі тренувально-дорадчої місії НАТО «Рішуча підтримка» в Ісламській Республіці Афганістан (РП — А).
Завдання національного персоналу:
ведення інженерної розвідки шляхів руху, об’єктів та місцевості;
інженерне забезпечення руху автомобільних колон у зоні відповідальності;
виконання заходів з протидії застосуванню саморобних вибухових пристроїв та знешкодження вибухонебезпечних предметів;
чергування у складі сил зведеного загону швидкого реагування;
надання консультативно-дорадчої допомоги військовослужбовцям Афганської Національної Армії з питань підготовки спеціалістів з розмінування та спеціалістів загальної інженерної справи;
планування та виконання заходів по забезпеченню безпеки та захисту визначеного військового персоналу (у тому числі і супроводження VIP);
Загальні відомості про РП — А.
З 1 січня 2015 року, після завершення операції Міжнародних сил сприяння безпеці в Ісламській Республіці Афганістан, у цій країні під керівництвом НАТО було розгорнуто нову тренувально-дорадчу місію «Рішуча підтримка».
Принциповою функцією місії РП — А є надання виключно дорадчо-методичної та консультативної допомоги, яка полягає у підготовці силових структур Афганістану до рівня, що дозволить збройним силам і поліції самостійно забезпечувати безпеку на території країни, а також сприянні у встановленні ефективного контролю над діяльністю міністерств оборони і внутрішніх справ країни.
Головними завданнями РП — А визначені:
підготовка кадрів для афганської армії і поліції; надання допомоги Уряду Афганістану в розвитку правової системи держави; забезпечення безпеки військовослужбовців і цивільного персоналу країн, що беруть участь у діяльності місії.
Правова основа діяльності РП — А.
Правова основа для місії РП — А забезпечується «Угодою про статус сил НАТО в Афганістані», підписаною 30 вересня 2014 року у м. Кабул і схваленою парламентом Афганістану 27 листопада 2014 року, а також Резолюцією Ради безпеки ООН від 12 грудня 2014 року № 2189.
Показники щодо чисельності та структури.
Розгортання місії забезпечено за регіональним принципом:
Головне тренувально-дорадче командування місії РП — А — м. Кабул;
Тренувально-дорадче командуванням «Столиця» — м. Кабул/Баграм, провідна країна — Туреччина;
4 регіональних тренувально-дорадчих командування (РТДК):
РТДК «Північ» — м. Мазарі-Шаріф, провідна країна ФРН;
РТДК «Захід» — м. Герат, провідна країна Італія;
РТДК”Південь” — м. Кандагар, провідна країна США;
РТДК «Схід» — м. Лагман, провідна країна США.
Довідково. Кожне РТДК має у своєму складі інфраструктуру передової бази розгортання (400 — 800 осіб), 50 — 70 військових радників, 150 — 180 радників поліції, підрозділ швидкого реагування (100 — 150 осіб), авіаційний підрозділ (250 — 300 осіб) та госпіталь 3-го рівня.
8. Спільні миротворчі сили в зоні безпеки Придністровського регіону Республіки Молдова
Підстави:
Одеські домовленості від 20.03.1998;
Постанова Кабінету Міністрів України від 23.10.1998 № 1685 із змінами, внесеними Постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 № 1284;
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.03.1999 № 419-р;
Спільний наказ Міністра оборони України та Міністра закордонних справ України від 04.08.1999 № 235/130;
Наказ Міністерства оборони України від 15.04.2013 № 254.
У зоні безпеки Придністровського регіону Республіки Молдова (ЗБ ПРРМ) виконують завдання 10 військовослужбовців Збройних Сил України.
Основні завдання військових спостерігачів.
здійснення контролю за припиненням вогню, за виведенням озброєних формувань і дотриманням режиму в ЗБ;
збір інформації про факти порушення прийнятих домовленостей сторонами по установленню миру і підтримки правопорядку і доповідь ОКК;
здійснення об’їздів ділянок зони безпеки по вказаних маршрутах;
перевірка несення служби на постійних постах та КПП;
виконання визначених ОКК завдань щодо підтримання миру та правопорядку в зоні безпеки;
оперативне реагування на випадки ескалації напруженості з метою недопущення зриву процесу мирного врегулювання;
участь у засіданнях ОКК;
участь у засіданнях Об’єднаного військового командування (ОВК).
Загальні відомості щодо СМС в ЗБ ПРРМ.
Операція з підтримання миру і безпеки у ЗБ ПРРМ проводиться СМС у складі військовослужбовців ЗС Республіки Молдови (РМ), Придністровської Молдавської Республіки (ПМР), Російської Федерації (РФ) та України на основі «Угоди про принципи мирного врегулювання збройного конфлікту у Придністровському регіоні Республіки Молдова» (Угода) від 21.07.1992 підписаної в Москві президентами РФ і РМ у присутності делегації ПМР.
Керівним органом операції є ОКК, до якої входять делегації від РФ, РМ та ПМР. Як спостерігачі в її роботі беруть участь представники України та місії ОБСЄ в РМ. Співголови ОКК (керівники делегацій) приймають рішення на основі консенсусу.
Спільні миротворчі сили мають у своєму складі:
Об’єднане військове командування;
Об’єднаний штаб;
підрозділи, які несуть службу на постах та КПП;
групи оперативного реагування;
військові комендатури та групи військових спостерігачів.
Відповідно до Угоди основним завданням СМС є збереження миру і підтримання у взаємодії з правоохоронними структурами правопорядку в зоні збройного конфлікту, а також створення передумов для вирішення конфліктних ситуацій політичним шляхом.
Завдання особового складу, що несе службу на постах та КПП включають в себе припинення транзитного перевезення або ввезення в ЗБ зброї, боєприпасів, різних вибухових речовин, наркотичних засобів, а також майна, яке може бути використано у військових цілях.
У стані постійної готовності знаходяться оперативні групи, призначені для дій у разі виникнення надзвичайних ситуацій.
У м. Бендери, віднесеного до району з підвищеним режимом безпеки та у м. Дубоссари функціонують військові комендатури, які призначені для невідкладного виділення сил для локалізації та припинення будь-якого інциденту.
Контроль за дотриманням режиму безпеки в зоні врегулювання збройного конфлікту і збору інформації про факти порушення конфліктуючими сторонами прийнятих домовленостей з підтримки миру та правопорядку покладено на групи військових спостерігачів, до складу яких входять представники від кожної зі сторін.